Gurkmejabönsoppa är full av värmande kryddor – gurkmeja, ingefära och kardemumma – tillsammans med gröna linser, svarta och cannellinibönor. Gjord med grönsaksbuljong, det är en ganska oemotståndlig vegansk soppa som du slurpar ofta.

Anpassad från Ali Rosen | Moderna frysmåltider | Skyhorse, 2021

De bästa kombinationerna är enkla och överraskande. Gör extra och gör det ofta, för du vill alltid ha lite i frysen för en kall dag. Det är den typen av rätt som du kan servera till gästerna eller göra en sats av till en vardagslunch.–Ali Rosen

  • I en stor gryta på medelhög värme, kombinera olivolja, lök, vitlök, ingefära och en nypa salt. Koka tills löken är mjuk och har börjat karamelliseras, ca 10 minuter.
  • Tillsätt gurkmeja och kardemumma, rör om och låt koka i 1 minut. Häll i grönsaksbuljong och låt koka upp. Sänk värmen till låg.

  • Tillsätt linser och koka tills de har börjat mjukna och är nästan redo att ätas, 15 till 20 minuter. Om du gillar dina linser mjukare, koka några minuter till.

  • Rör ner svarta och cannellinibönor. Smaka av, tillsätt salt om det behövs. Tillsätt lite mer kardemumma om du vill ha en starkare smak. Om soppan är tjockare än du föredrar, späd med ytterligare grönsaksbuljong.

  • Koka i 1 minut till. Garnera med bladpersilja, om du använder, och servera.

Kan jag frysa gurkmejabönsoppa?

Denna gurkmejabönsoppa fryser exceptionellt bra. Efter steg 4, låt soppan svalna, fördela sedan mellan fryssäkra påsar eller behållare och förvara i frysen. När du är redo att njuta, antingen tina i kylen över natten eller laga direkt från fryst på låg värme. Garnera med persilja, om så önskas.

Servering: 1 serveringKalorier: 267 kcalKolhydrater: 46 gProtein: 17 gFett: 3 gMättat fett: 1 gFleromättat fett: 1 gEnkelomättat fett: 2 gNatrium: 945 mgKalium: 510 mgFiber: 17 gSocker: 3 gVitamin A: 433 IUC-vitamin: 4 mgKalcium: 85 mgJärn: 5 mg

Näringsinformation beräknas automatiskt, så bör endast användas som en uppskattning.

Recept © 2021 Ali Rosen. Foto © 2021 Noah Fecks. Alla rättigheter förbehållna.

Recepttestares recensioner

Gurkmejabönsoppa är varm, mysig och mättande och denna trifecta av bönor är ett rejält alternativ för kallare dagar. Några minuters förarbete, puttande i knappt en halvtimme, och soppan serverades. Jag var lite nervös för att lägga till mer kardemumma men bestämde mig för att öka den med 1/8 tesked och var glad att jag gjorde det. Jag kommer att förvara nästa sats i frysen för att ha till hands under hektiska dagar.

Denna rejäla gurkmejabönsoppa är det perfekta tillskottet till alla måltider under de kommande höst- och vintersäsongerna. Höjdpunkten i detta recept var hur väl de varma tonerna av ingefära och aromatiska kryddor kompletterar de rejäla bönorna, och jag ser fram emot att göra den här rätten för vänner och familj igen med mindre justeringar.

Att tillsätta vätskan från burkarna med bönor resulterade i en mycket tjock, grytaliknande slutprodukt. För framtida iterationer skulle jag skölja bönorna innan jag lägger dem i grytan och öka volymen grönsaksbuljong till 6 koppar, så att den slutliga produkten får en tunnare konsistens.

Ursprungligen publicerad 19 september 2021



Source link

Rate this post

Leave a Reply